dinsdag 8 juli 2014

Dag 9: Een zware tocht door de Jura

Dannemarie - Biel
Afstand: 81.9 km
Fietstijd: 6:30
Gemiddelde snelheid: 14.5 km/h
Maximale snelheid: 59.6 km/h

Vandaag alweer dag 9! 

Ik dacht dat een blog bijhouden tijdens de fietstocht geen probleem zou zijn. Het half jaar dat ik in Zuidoost Azië heb doorgebracht was er immers in elk guest-house wel wi-fi. Maar de meeste campings hier hebben dat niet (of slechte verbinding). Ook had ik er niet op gerekend dat ik zou wildkamperen of bij mensen thuis uitgenodigd zou worden om te blijven slapen, dit levert natuurlijk wel mooie verhalen op, maar bevorderd het bijhouden van een blog niet. Ik zal ik met terugwerkende kracht mijn verhalen en foto's van de afgelopen dagen posten. Maar laat ik beginnen met vandaag.


Na heerlijk geslapen te hebben (voor de eerste keer in een echt bed!), ben ik vanochtend vertrokken vanuit Dannemarie. De eerste 30 km steeg ik geleidelijk zo'n 200 meter, daarna begon de eerste klim. De eerste bergpas die ik over moest was de Col des Rangiers (799 m). Met de kilometers van afgelopen dagen nog in mijn benen was dat best zwaar. Het was erg mistig en de afdaling was zeer stijl; ik heb hier eigenlijk continu in mijn remmen moeten knijpen. De tweede klim was de Gorges de Pichoux (931 m), wat 'de duizend bronnen' betekent. De route was prachtig maar het was ontzettend stijl en er leek geen eind eind aan te komen. Doordat er maar een daling van ongeveer 200 meter was na deze klim, was de derde bergpas, de Col de Pierre Pertuis (827 m), gelukkig prima te doen. De afdaling wordt in verband met de drukke weg en lange tunnels afgeraden. Daarom nam ik vanuit Sonceboz de trein naar Biel. Vannacht sta ik op een fijne camping, met internet, aan de Bieler See

Vergeleken met de Ardennen en de Vogezen, was dit zeker de zwaarste, maar misschien ook wel de mooiste, tocht.

Vanuit Biel is het ongeveer 45 km naar Bern! Ik kan bijna niet geloven dat ik zonder fietspech of andere moeilijkheden al zo ver ben gekomen.


Uitzicht vanuit 'mijn' kamer, en de konijntjes van Mireille en Lionel:



 

Eindelijk in Zwitserland! 





 
 





















Dit geitje kwam ik tegen tijdens een plaspauze:


Gorges de Pichoux:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten